torstai 9. kesäkuuta 2011

Asennemuutokseen tarvitaan aikaa

Olen kirjoittanut Marine Stewardship Councilin vaiheista aiemmin. Tuolloin mainitsin, että yhdistystä on ollut rahoittamassa elintarviketeollisuus. Liike kestävän kalastuksen eteen on nyt tehnyt uuden aluevaltauksen:

McDonald's alkaa käyttää MSC-hyväksyttyä kalaa Euroopassa!


Mickey Dee on tietenkin saanut paljon vihaa niskaansa vuosien varrella - epäilemättä ihan syystäkin. Nyt me kuitenkin todistamme taas yhtä hidasta mielipideprosessia. Kun tarpeeksi keuhkotaan ja vaikka sitten vain teeskennellään, asiat alkavat muuttua. Ympäristötietoisuus on pikku hiljaa vallannut länsimaat. Kuten kansalaisoikeusliikkeen ja naisasialiikkeen kohdalla tätä aiemmin on käynyt, ilmiö ja sen mukanaan tuomat asenteet ovat hitaasti asettuneet osaksi yhteiskuntaa. Osa tavoitteista on tietenkin saavuttamatta, monet pitkään asioiden puolesta taistelleet ovat väsyneet tai radikalisoituneet, mutta edistystä on silti tapahtunut.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki ongelmat olisivat ratkenneet. Päinvastoin, nyt ollaan vasta oikealla tiellä kohti kestävää ympäristö- ja kalataloutta. Toivoa kuitenkin on, kun McDonald'sin, Wal-martin ja Unileverin kaltaiset ketjut saadaan sitoutumaan prosessiin mukaan. Firmat tekevät sitä, mistä ne saavat rahaa. Jos me vaadimme kestävää kalaa ja olemme siitä valmiita maksamaan, on tulos tässä.

Siis: sykää kestävää kalaa!

2 kommenttia:

Michael Halila kirjoitti...

Kiitos taas kala-asian pinnalla pitämisestä!

A propos Mäkkäri: Tuomas Enbusken kolumnit ampuvat vähän joka suuntaan ja usein ohi, mutta kaveri kirjoitti hyvän pätkän Mäkkärivihasta.

Aaro Sahari kirjoitti...

Pakko rummuttaa, veri vetää siihen suuntaan.

Joo, tuo jalon villin käsitteen mukaan ottaminen oli aika hauska oivallus. SItä pitää ehdottomasti käyttää!