Tämä Live Musicians Centeristä.
Keväällä 2008 United Airlinesin kenttätyöntekijät osoittivat, miten niitä kitaroita pitää kohdella: heittämällä. Kyseessä oli muusikko Dave Carrollin Taylor (täällä Suomessa muuten helposti 3000 euron keppi), joten ymmärrettävästi herra ei ollut kovin mielissään havaittuaan määränpäässä kitaransa tulleen ruhjottua täysin soittokelvottomaan kuntoon.
Olihan hän tietenkin jo lentokoneen ikkunasta kauhistuneena seuranneena pyytänyt henkilökuntaa toimenpiteisiin, tuloksetta.
Kun Carroll sitten reklamoi asiasta, hän kohtasi suuryhtiön byrokraattisen asenteen. Miestä pomputeltiin virkailijalta toiselle, mutta lopullinen vastaus oli suora EI. Koska kyseessä oli Taylor, Carroll ei tähän tyytynyt, vaan ilmoitti lentoyhtiölle tekevänsä aiheesta kolme laulua, musiikkivideoineen kaikkineen, ja laittavansa nämä sitten Youtubeen koko maailman nähtäväksi. (lisää tietenkin Wikipediasta...)
Video ilmestyi jakeluun tässä heinäkuun alussa. Kolme miljoonaa katsojaa kymmenessä päivässä ja tuloksena todellinen pr-katastrofi United Airlinesille. Go Dave!
Parasta tapauksessa on tietenkin se, että UA:n henkilökunta ei noudattanut yhtiön olemassa olevia asiakaspalveluperiaatteita. Nyt kaverin bändin levyjä myydän monikymmenkertaisesti, Taylor on lahjoittanut hänelle, ei yhden, vaan kaksi uutta kitaraa (heillekin todella hyvää mainosta), ja muut lentoyhtiöt ovat päässeet nekin naureskelemaan UA:lle.
Piilomarkkinointia? Kyllä. Kansalaisvaikuttamista? Todellakin. Viihdettä? Ehdottomasti.
Don't mess with our guitars!
Epic: Payback at Bandar Setan
2 viikkoa sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti